Kveldstur til Strandafjellet, 18. juni 2002 (9 deltagere).

Strandafjellet på Skorgedalen var målet for turlaget denne kvelden.  Vi kjørte opp til parkeringsplassen på Skorgedalen, på med sekkene og tok fatt på oppstigningen via slalåmbakken opp til ryggen av Strandafjellet.  Temperaturen var god og bakken bratt, så det tok ikke så lang tid for svetten begynte å sprette fram slik at påkledningen måtte reduseres.  Bjørg stilte med nye turstaver og ifølge henne var dette noe hun ville anbefale alle, var til stor hjelp i motbakkene.

Det tok ca. 1 time før vi var oppe på toppen av slalåmbakken, her passet det med en liten hvile og drikkepause.  Vi var nå kommet så høyt at vi hadde flott utsikt over Skorgedalen, midt i mot låg Skarven og speilte seg i Selsetervatnet, vakkert, så her ble en del bilder tatt.  Vi fortsatte på god sti oppover ryggen av Strandafjellet, til venstre for oss hadde vi Smørbotnen, lenger frem i Ljøsadalen reiste Såta seg, hvor vi hadde en fin tur i fjor høst.  Stien delte seg etter at vi hadde passert ryggen, vi fortsatte til høyre, passerte et lite idyllisk vatn, her låg det fortsatt noen snøflekker igjen.  Det første som møtte oss da vi kom opp på Strandafjellet var Venjetindane som raget opp med sine spisse tinder, deretter åpenbarte resten av Romsdalsfjella seg, med fjorden og alle bygdene rundt. Storslagen utsikt!

Ved varden tok vi oss en god kaffe og matpause i velduftende fjellyng, kveldssola kom også frem og sendte varme stråler ned til oss, her hadde vi en trivelig stund mens praten gikk om tidligere turer og turer som skulle komme.

Hjemturen gikk nedover på Breviksida, først i åpent fint høyfjellsterreng, deretter ble det mer tett bjørkeris og etter hvert skog, men stien var lett å finne.  Vi tok også en avstikker inn til den idylliske Einangsætra, da det var flere som ikke hadde vært der før.  Her spiste vi siste rest av nista, fra Einangsætra er det en fantastisk flott utsikt ned mot fjorden, her kunne vi ha sittet lenge og slappet av, hvis ikke den forb….knotten også hadde vært der.  Vi fortsatte så tilbake til Skorgedalen gjennom frodige bregner og tett, fin bjørkeskog med en del furu innimellom.  Fin kveldstur.

De som var med:  Bjørg Brevik, Gunnbjørg Eriksen, Eivind Raanaa, Solfrid Bådal, Kristoffer Bådal (6 år), Randi Hole, Harald Bakke, Perry Kavli og Elsa Krohn.